عاملیت اجرا و انباردار کناف ایران در استان تهران و فارس

چگونه طراحی و مصالح می‌تواند باعث افزایش یا کاهش بهره وری در محیط کار شود؟


: 2280

در این مطلب قصد داریم به دسته ای از مهمترین عوامل بهره وری در محیط کار و ارائه راهکار هایی برای افزایش بهره وری در محیط کار بپردازیم. حرفه و شغل ما هر چه که باشد، همه ما نیازهایی اولیه ای برای حضور چند ساعته در یک محیط داریم، و از طرفی با توجه به “هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو”، می بایست قبل از هر چیز نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی ما تامین شود تا بتوانیم در مسیر رسیدن به خواسته هایمان و ارزش آفرینی قدم برداریم و پس از آن کیفیت را به حداکثر برسانیم.

در این مطلب قصد داریم به دسته ای از مهمترین عوامل بهره وری در محیط کار و ارائه راهکار هایی برای افزایش بهره وری در محیط کار بپردازیم. حرفه و شغل ما هر چه که باشد، همه ما نیازهایی اولیه ای برای حضور چند ساعته در یک محیط داریم، و از طرفی با توجه به “هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو”، می بایست قبل از هر چیز نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی ما تامین شود تا بتوانیم در مسیر رسیدن به خواسته هایمان و ارزش آفرینی قدم برداریم و پس از آن کیفیت را به حداکثر برسانیم. اگر این حرف از عوامل بهره وری در محیط کار باشد می توان این برداشت را نیز از آن کرد که صرف تعیین سطح انتظارات کارفرمایان نمی تواند راهی برای رسیدن به حداکثر بهره وری در محیط کار توسط کارمندان و محیط کار باشد، و بایستی با بررسی عوامل و اقدامات مناسب به  افزایش بهره وری در محیط کار دست پیدا کرد، و در نظر داشت که تا وقتی تدارکات اساسی و موارد اولویت دار برای راحتی کارمندان فراهم نشده باشد این انتظارات و هدف گذاری ها غیر واقع بینانه خواهد بود.

آمار ها نشان می دهد ۳۷ درصد از کارمندان کشور هایی با اقتصاد پیشرو، ارتباط تنگاتنگ و کاملی با محیط کاری خود ندارند و حداکثر ۳۰ درصد شان از سطح ایده آل این شاخص در محیط کاری شان بهره مند هستند.[۱] علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین حسی که کارمندان به محیط کارشان دارند و ارتباطی که با وظایف کاری و تعهداتشان می توانند بگیرند وجود دارد، این یک عامل مهم در رسیدن به شاخص های مطلوب بهره وری در محیط کار است. تحقیقات نشان می دهد تفاوتی ۲۵ درصدی در بازدهی کارمندان شاغل در یک محیط مطلوب و غیر مطلوب وجود دارد.

وقتی شاخص هایی در راحتی و مناسب بودن محیط کار  که از شاخص های کلیدی بهره وری در محیط کار هستند را بررسی میکنیم به این نتیجه می رسیم که کنترل کیفیت هوا، دما، روشنایی، همهمه و صداهای مزاحم، بیشترین تاثیر را بر حفظ یا از دست دادن بهره‌وری کارمندان دارند.
افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر کیفیت هوای دفاتر کاری :
سندرم بیماری ساختمان ( SBS: Sick Building Syndrome ) به مجموعه هایی از نشانه‌های مختلف گفته می‌شود که ساکنان یک ساختمان را گرفتار خود می‌کند. ساکنان یک ساختمان نشانه‌های بیماری گونه ای را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد با مدت زمان سپری شدن آن‌ها در آن ساختمان ارتباطی مستقیم دارد. ساکنین این ساختمان ها هرچه زمان بیشتری را در آن بگذرانند وضعیت سلامتی شان بیشتر تحت تاثیرات منفی آن قرار می گیرد و تنها خروج از ساختمان آنها را از این تاثیرات به دور نگه میدارد. تا امروز، هیچ بیماری یا علت خاصی در رابطه با این نشانه‌ها به دست نیامده است. شاکیان ممکن است از یک بخش ساختمان باشند یا کل ساختمان گرفتار این نشانه‌ها بشوند. در سال ۱۹۸۴، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیش از ۳۰ درصد از ساختمان‌های نوساز و بازسازی شده از کیفیت پایین هوای داخل ساختمان رنج می‌برند و در سراسر جهان شکایات در این زمینه رو به افزایش است. مسلما این موضوع در ساختمان هایی که کاربرد اداری دارند تاثیر مستقیم بر بازدهی کارمندان خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد این موضوع اغلب به کیفیت هوای ساختمان مربوط می‌شود در این وضعیت به ازای هر ۱۰ درصد بهبود شرایط کیفیت هوا، میتوان انتظار افزایش ۱٫۱ درصدی بهره وری را داشت.

موفق ترین راه حل ها برای افزایش کیفیت هوای محیط کاری داخل ساختمان ها معمولا شامل کاهش آلاینده ها می شود. ایده ای که با اجرای محصولات Cleaneo کناف می توان آنها را پیاده سازی کرد. این تایل ها حاوی زئولیتهای هیدراته هستند که با ساختار مولکولی سه بعدی خود از طریق واکنش یونی مانند یک سبد به غربالگری، جذب و کاهش ذرات گاز، مایعات معلق، بوهای نامطبوع و آلاینده های هوا می پردازد. بر اساس آزمایشات انجام شده صفحات گچی محتوی زئولیت Cleaneo کناف، سطح آلاینده های موجود در هوا از جمله دود سیگار، تری تیلامین (نوعی بوی آمونیاک تند و بسیار زننده)، آمونیاک، فرمالدهیدها، بنزن، هیدروکربنهای آروماتیک و هیدروکربنهای کلر را تا ۶۰ درصد کاهش میدهد. کاتالوگ معرفی محصولات Cleano کناف ایران را می توانید از اینجا دریافت کنید

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر دمای دفاتر کاری :
تحقیقات نشان می دهد کار در محیط‌ هایی با دمایی به شکل محسوس بالاتر از دمای مطبوع، تا ۳۰ درصد کاهش بهره‌وری و دفاتر کاری با گرما یا سرمای نامطلوب،  کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی بازدهی کارمندان را در پی خواهد داشت.

کنترل فردی بر روی دما به وسیله ی پوشش مناسب عاملی مهم است، اما راه حل های معمارانه و ساختمانی نیز می تواند و می بایست نقش کلیدی را در فراهم آوردن بستر مناسب ایفا کنند.  اگرچه به صورت معمول از وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود، اما مشکل عمده عدم کنترل بر بیرون رفت و ورود گرما و سرما به ساختمان است. مشکلی که در صورت استفاده از محصولات کناف در ساختار های ساخت و ساز به صورت کامل می توان آن را مهار کرد.

درصد های اشاره شده به ما نشان می دهد که انتخاب درست مصالح ساختمانی تا چه اندازه می تواند در بازدهی هر ساعت و هر روز هفته کاری یک مجموعه و کارمندان آن موثر باشد. شاید در نگاه اول ۵ تا ۱۵ درصد مقدار قابل ملاحظه ای از یک روز کاری به نظر نرسد، اما اگر بخواهیم با فرض انتخاب مصالح نامناسب و در نتیجه آن عدم کنترل بر حفظ دمای مطلوب در محیط کار، و در نتیجه تاثیر منفی ۱۰ درصدی در کاهش بازدهی کارمندان این موضوع را بررسی کنیم، نتیجه منفی آن در بازه یک ساله معادل یک ماه و نیم کارکرده کمتر مجموعه و کارمندان خواهد بود، تاثیری که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.
افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر عایق صوتی بودن دفاتر کاری :
بررسی ها نشان می دهد  بسته به نوع استفاده، پربازده ترین محیط های کاری آنهایی هستند که تعادلی بین نویز و همهمه های بسیار بلند و آهسته یافته اند. همهمه های آهسته به شدت در محیط های کاری حواس پرت کن هستند، و از بین بردن آنها منجر به حفظ تمرکز کارمندان بر روند کارشان شده و به صورت مستقیم تا ۸ درصد افزایش بازدهی را برای مجموعه به همراه خواهد داشت.

یک نظرسنجی که اخیراً از کارمندانی که در محیط های اداری انگلستان کار می‌کنند انجام شد نشان می دهد “توانایی تمرکز بدون وقفه بر کار” برای هر کارمندی در راس مهمترین عوامل مطلوبیت یک محیط کاری قرار می گیرد.[۸] ما در محیط کارمان بدون این که الزاماً متوجه بشویم، هر نوعی از همهمه و سر و صدا منجر به حواس پرتی و کاهش عملکردمان می شود. از صداهای یک مکالمه تلفنی و گفتگوی بین دو کارمند، تا صدای تایپ یا پرینت کردن، هر کدام به مقداری حواس پرتی به همراه خواهند داشت. بررسی های متعدد نشان می دهد تا به امروز برترین راهکار آزموده شده برای محدود کردن این حواس پرتی در محیط های کاری با طراحی باز و بدون پارتیشن های متعدد، استفاده از مصالح و سقف های عایق صدا می باشد. مصالح و سیستم هایی با عملکرد بالا که به وضوح نتایج قابل مشاهده به همراه دارند. در این بین محصولات کناف نیز به پشتوانه سابقه طولانی در طراحی و استفاده شدن در شرایط کاری متنوع و نقاط مختلف دنیا، استانداردهای سطح بالایی را برای تولید محصولات عایق صوتی خود در نظر گرفته است.

همچنین در محیط های کاری که طراحی باز ندارند نیز پارتیشن ها و دیوارهایی با موقعیت و مصالح عایق صوتی، به خوبی می‌توانند مانع از انتقال صداهای ناخواسته از یک قسمت دفتر به قسمت دیگر شوند.